Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

Hållbarhet i fokus: Paneldiskussion med Arla, Husqvarna och H&M

EventNyheter
Hållbarhet i fokus: Paneldiskussion med Arla, Husqvarna och H&M

Häromkvällen bjöd vi och Leaders Alliance  in till en inspirerande kväll där Patrik Sandin, Director of Sustainability Transformation presenterade vår internationella rapport:

“Sustainability Transformation: Moving Organisations from Intent to Action.”

Efter presentationen följde en engagerande paneldiskussion med medlemmar från Leaders Alliance hållbarhetschefsgrupp som diskuterade hållbarhetsutmaningar och framsteg inom sina respektive branscher. Panelen bestod av Victoria Olsson från Arla, Calle Medin från Husqvarna och Karin Brinck från H&M.

Arla: Hållbarhet på gårdsnivå

Victoria Olsson från Arla inledde med att beskriva företagets arbete med hållbarhet på gårdsnivå. Arla ägs av 8000 mjölkbönder i sju länder, varav 2000 i Sverige. Arbetet fokuserar på att minska utsläppen på gård med 30% till 2030 jämfört med 2015. Arla har infört en ekonomisk incitamentsmodell och genomför årliga klimatberäkningar på gårdarna. Victoria betonade vikten av att kvantifiera biologisk mångfald och andra ekosystemtjänster.

Husqvarna: Från linjär till cirkulär ekonomi

Calle Medin från Husqvarna berättade om företagets resa från en linjär till en cirkulär ekonomi. Husqvarna, med en historia på 335 år, har arbetat intensivt med hållbarhet de senaste tio åren. Företaget har satt upp mål för dekarbonisering och materialeffektivitet. Calle lyfte fram innovationer som robotgräsklipparen och företagets arbete med cirkulära affärsmodeller, inklusive delningsekonomi och återvinning av material.

H&M: Integrering av hållbarhet i affärsmodellen

Karin Brinck från H&M beskrev hur företaget integrerar hållbarhet i sin affärsmodell. H&M har arbetat med hållbarhet i över 20 år och har satt ambitiösa mål. Karin betonade vikten av att integrera hållbarhet i affären. Hon nämnde också H&M:s arbete med att ta tillbaka textilier och erbjuda second hand-kläder.

Utmaningar och framtidsutsikter

Panelen diskuterade även de utmaningar som finns inom hållbarhetsarbetet. Victoria nämnde svårigheten med att jämföra olika branscher och behovet av pedagogik för att få medlemmarna att förstå varför förändringar görs. Calle talade om komplexiteten i att arbeta med biologisk mångfald och vikten av att ha en holistisk syn på hållbarhet. Brinck lyfte fram behovet av att ständigt revidera mål och strategier baserat på nya rön och vetenskapliga fakta.

Vill du också ta del av rapporten? Ladda ner den här.