SkiStar och Pophouse prisas för banbrytande affärsmodeller på Business Model Awards
För 15:e året i rad delar vi ut Business Model Awards – priset som uppmärksammar företag med innovativa och nytänkande affärsmodeller. Prisutdelningen för 2024 års vinnare ägde rum den 12 mars 2025 på Sergelkonferensen i Stockholm. Priset delas ut i följande två kategorier: Årets Affärsmodell och Årets Uppstickare.
I kategorin Årets Affärsmodell går priset i år till SkiStar.
”SkiStar är ett föredöme inom affärsmodellinnovation. Genom att kombinera digitalisering, hållbarhet och kundcentrerade tjänster har de skapat ett ekosystem som förändrar spelreglerna i branschen” säger Lise Tormod, vd på Cordial och juryordförande för Business Model Awards.
Juryn lyfter fram SkiStars transformation från en säsongsberoende verksamhet till en året-runt-destination där hållbarhet står i centrum. Genom satsningar på elektrifiering, energieffektivisering och klimatsmart infrastruktur har Skistar skapat världens första fossilfria anläggning i sin bransch. Företaget har dessutom breddat sitt utbud med hållbara fjällrelaterade produkter, vilket stärker deras roll inom upplevelsebaserad konsumtion.
”Vi är oerhört stolta över att ta emot Business Model Awards 2024 för Årets Affärsmodell. Det här är ett kvitto på vårt hårda arbete med att utveckla SkiStar till en ledande aktör inom året runt-turism, samtidigt som vi fortsätter att skapa mervärde för våra gäster och samarbetspartners. Jag vill rikta ett stort tack till alla våra medarbetare, gäster och samarbetspartners som är en del av vår resa mot en mer hållbar och innovativ framtid” säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar.
I kategorin Årets uppstickare går priset till Pophouse Entertainment för deras nytänkande arbete inom underhållning. Enligt juryn har de genom att kombinera teknologiska framsteg, kreativt berättande och strategiska investeringar skapat en unik affärsmodell och etablerat nya koncept för underhållning.
”Med ett innovativt sätt att hantera rättigheter går Pophouse bortom traditionell licensiering och lyckas både bevara och förnya kulturarvet för en ny publik. Genom att kombinera affärsmodellinnovation med nyskapande underhållningskoncept har de inte bara tagit täten i branschen – de har också varit med och format framtidens musikupplevelse, ”säger Lise Tormod.
”Vi är otroligt glada över att ha tilldelats utmärkelsen som Årets Uppstickare 2024. Denna hyllning bekräftar vår strävan att tänka annorlunda och utmana underhållningsbranschen. Sedan starten 2014 har Pophouse målmedvetet förfinat vår affärsmodell för att ständigt ligga i framkant och skapa banbrytande, oförglömliga upplevelser för publik världen över.” Linda Höljö, CFO/COO på Pophouse.
Läs mer om Business Model Awards här.