Tink och Stockfiller vinner Business Model Awards 2019
För nionde året i rad delade Cordial igår ut priset Business Model Awards i samarbete med Affärsvärlden. Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Varje år vinner ett företag med en affärsmodell som har en wow-faktor och en kännbar innovationsdimension.
Under konferensen Business Model Summitx den 10 februari delades priset Business Model Awards ut. Priset delas ut i två kategorier, Årets uppstickare och Årets affärsmodell. Efter ett noggrant juryarbete, där över 50 nominerade bolag utvärderas, har två vinnare utsetts. Unikt för priset är att juryn består av toppstudenter från svenska universitet och högskolor som gör den första gallringen innan masterjuryn tar vid.
”Det som utmärker sig när vi kollar på vilka bolag som nominerats är att många är verksamma inom fintech. Gemensamt för dem är att de använder sig av både ny teknik samt nya och mer öppna regelverk för att skapa spännande affärsmodeller. Vår studentjury har gjort ett gediget jobb med att analysera bolagen och som vanligt var det svårt att välja vinnarna. Vi har dock enats om två bolag med affärsmodeller som sticker ut och ändrar spelreglerna för sina branscher, två mycket värdiga vinnare!”
– Lise Tormod, VD på Cordial
Vinnare av kategorin Årets uppstickare är Stockfiller och kategorin Årets Affärsmodell vinner Tink.
Vinnare av Årets affärsmodell 2019: Tink
Vinnaren av årets affärsmodell inledde sin resa mot att erbjuda en friktionsfri privatekonomi redan 2012. Sju år senare har de utbildat och hjälpt över en halv miljon privatpersoner att förstå sina pengar och ta smartare ekonomiska beslut. Med nya direktiv från EU möjliggjordes en förflyttning av affärsmodellen, från privatpersoner till finansiella institut. Idag är de Europas ledande open-banking plattform som sammankopplar 2 500 europeiska bankers data med varandra i en kedja som möjliggör nya individanpassade tjänster till bankernas kunder. Deras digitala plattform kombinerar AI med en användarvänlig design och tillåter finansiella institut att bättre nyttja kunddata och därigenom leverera ett högt upplevt värde till sina slutkunder. Omsättningen har fördubblats flera år i rad och nu står de inför en spännande expansionsfas. En potentiell fortsatt raket. Vinnaren av årets affärsmodell är Tink.
“Vi på Tink inledde vår resa 2012 och har sedan dess haft förmånen att lyckas etablera oss som en av Sveriges mest nedladdade privatekonomiappar, för att sedan ställa om affärsmodellen och nu anta rollen som Europas ledande open banking-plattform. Vi är naturligtvis väldigt glada över att uppmärksammas för den förändringsresa vi gjort och stolta över det pris som vi nu tilldelas för årets affärsmodell 2019.”
– Fredrik Hedberg, CTO och medgrundare på Tink
Kriterier för Årets affärsmodell
► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen
Årets uppstickare 2019: Stockfiller
Vinnaren av årets uppstickare har på ett smart sätt förenat digitalisering och mat. Genom att digitalisera dagligvaruhandeln och Horeca (hotell, restaurang och café) skapar vinnaren möjligheter för köpare och säljare att digitalt mötas och interagera för att effektivisera sina orderflöden. Inköpare kan med hjälp av vinnarens plattform placera en samlad beställning till sina externa leverantörer och optimera sina orderflöden med försäljnings- och analysverktyg. Därmed slopas tidskrävande och ineffektiva manuella processer för beställning av matvaror som präglat branschen i många år. Dessutom sätts hållbarhet i fokus med mer precisa matchningar av utbud och efterfrågan som minskar svinn. Genom ett tydligt värdeerbjudande har vinnaren byggt upp ett brett värdenätverk av leverantörer och kunder, och på kort tid blivit branschledande. Årets uppstickare är Stockfiller.
“Vi är tacksamma och ödmjuka över att befinna oss bland så många andra fantastiska bolag som mottagit detta pris! Stockfiller håller på att digitalisera en hel bransch från insidan och även om vi inte vänder oss direkt mot konsumenter – så kommer de garanterat se de positiva effekterna.”
– Christopher Jonsson, grundare på Stockfiller
Kriterier för priset Årets uppstickare
► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen
Juryn – en blandning av det akademiska och näringslivet
15 toppstudenter från svenska högskolor och universitet, rekryterade från 4Potentials talangnätverk hade som uppgift att analysera de nominerade företagens affärsmodeller och ta fram underlag inför den slutliga bedömningen. Studenterna gallrade mellan de nominerade bolagen så att till sist 6 bolag var kvar i tävlingen när de slutgiltiga vinnarna skulle koras av masterjuryn.
Årets Masterjury
Göran Lind | Chefredaktör, Affärsvärlden
Åsa Lundin | Ordförande, Business Architect Network
Linus Malmberg | Grundare och styrelseordförande, Cordial
Lise Tormod | VD, Cordial
Björn-Erik Willoch | Senior Advisor, Cordial
4 representanter från studentjuryn
Årets Studentjury
Melker Forssell, Alexandra Hägg, Ida Sundström, Jonathan Lindström, Rasam Sheibeh, Carl-Oscar Sturén, Evelina Hådén, Erik Skogetun, Hugo Karlsson Lagerros, Sten Li, Adam Jacobs, Sofie Hazell, Malin Nyhrén, Shrevin Ghahestani