Vi växer med hjärta och hjärna
Jag växte upp i en kreativ miljö och fascinerades tidigt av dynamiken som uppstår i brytpunkten mellan det väldigt strukturerade och tekniska och det visuella och kreativa.
“Mina föräldrar avrådde mig från att bli ingenjör och tyckte absolut inte att jag skulle bli konsult.”
Dels för att de tyckte jag borde arbeta med något mer renodlat kreativt än ett ingenjörsyrke, dels för att de själva var konsulter och visste vad det innebär att behöva sälja sig själv hela tiden.
Så jag flyttade till Lund, började läsa industriell ekonomi, utbildade mig till ingenjör och sökte mig så småningom mot konsultbranschen…
Det var väl ett sätt att hålla alla dörrar öppna. Men det var i nationslivet i Lund jag fick utlopp för min kreativitet och det var där jag insåg vilken enorm kraft det finns i att skapa saker tillsammans. Där lärde jag mig att man med ett starkt driv, hårt arbete och massor av engagemang faktiskt kan flytta berg.
Lockad av yrket
Sista året på utbildningen kontaktades jag av flera managementkonsultfirmor och via casetävlingar, luncher och presentationer fick jag en inblick i hur de stora bolagen tänker och arbetar.
Jag blev lockad av yrket. Man blir ju matad med bilden av att man som managementkonsult är Guds gåva till arbetsmarknaden. Men det jag såg framför mig på de bolag jag träffade kändes inte som något jag skulle vilja ge mig in i utan att jag riktigt kunde sätta ord på det. Plötsligt satt jag med flera erbjudanden från managementkonsultbolag och även andra uppdrag. Men det var inget som landade rätt i magen.
Hittade Soul
Jag gick igenom Affärsvärldens Konsultguide och när jag kom till S hittade jag Soul, som precis hade blivit Cordial.
“Det slog mig direkt när jag kom in på Cordials hemsida: här vill jag jobba. Det var så annorlunda jämfört med vad jag tidigare stött på och det kändes både genuint och inbjudande.”
Jag skickade in en ansökan och ett bra tag senare ringde de från Cordial och ville att jag skulle komma upp till kontoret på Kungsgatan.
När jag kom in där och träffade dåvarande HR-ansvarige, Johan, var det som att allt bara föll på plats. På Cordial utgick man mer från individen, du fick som konsult vara med och styra din egen utvecklingstakt och alla jobbade i team. Allt det där lät fantastiskt.
Stålbad och ny roll
Lehman-kraschen ledde till ett stålbad för konsultbranschen och där och då var det svårt att se att det skulle komma något gott ur den.
Kraschen skakade om en del, vi tappade några individer men lyckades ändå på något sätt hålla kursen. Och så här i efterhand kan jag se att det var på många sätt ett nyttigt stålbad som tvingades oss att tänka om och tänka nytt.
Cordial skulle rekrytera en senior konsult för att för att leda strategiteamet, men rekryteringen fungerade inte som det var tänkt. Så efter tre och ett halvt år på Cordial blev jag inkallad till ledningen som ställde frågan om jag kunde tänka sig att leda bolagets business strategy-team.
“Jag var fortfarande bland de yngsta på Cordial och tyckte att det var ett för stort steg att ta så jag tackade nej. Men de insisterade och lovade att ge mig den support jag behövde och se till att jag inte flög högre än vad jag klarade av och att jag inte föll.”
De erbjöd luft- och markskydd på ett sätt som gjorde att jag vågade ta steget och just det är något jag önskar även ska prägla mitt eget ledarskap.
Startade från scratch
Jag fick i uppdrag att starta om strategiteamet från scratch. Det fanns inga projekt, ingen omsättning och målet var satt till tio miljoner kronor.
Det var både lockande och skrämmande men utgångspunkten kunde ju knappast vara sämre, så jag tänkte att det inte finns så mycket att förlora. Tack och lov var Lars Mårtensson, som ansvarade för business design-delen, supertydlig med att vi går in i det här tillsammans. Så vi krokade arm och började bygga på det som skulle bli Cordials nästa utvecklingsfas. Lars och jag litade blint på varandra och utan den tilliten hade vi aldrig lyckats.
Business strategy-teamet fick in några konton, teamet förstärktes med Erik Martin 2010 och där och då började bygget av ett nytt kapitel i Cordials historia. En av de första och största kunderna blev Folksam.
Vi drev Folksams transformation från 2010 till 2016 och under den perioden var det en massa saker som lossnade. Vi hittade rätt i balansen mellan strategi och struktur och bidrog till att skapa stora förflyttningar med utgångspunkt i strategi och affärsmodeller.
Till ny nivå
Sedan tillkom fler stora kunder som Ericsson, Apoteket och Telia. Det blev en hel svit av tunga, stabila företag med stora och spännande uppdrag där en gammal väletablerad kultur skulle landa rätt i det nya landskapet. Det handlade om stora förflyttningar till en helt ny marknadssituation. Det var stenhårt arbete men också otroligt roligt och givande att ta vårt erbjudande till en helt ny nivå.
När Linus Malmberg avgick som vd 2018 efter 17 år för att bli styrelse ordförande i Cordial efterträddes jag honom.
Sedan dess har vi ingen uppdelning i olika team. Nu är alla i samma team med delegerat ansvar. Det betyder att vi har en väldigt platt organisation.
Måste fortsätta stå på tå
Jag har arbetat i 17 år på Cordial och har varje halvår ställt mig tre frågor:
- Har jag kul på jobbet?
- Utvecklas jag?
- Hjälper jag andra att utvecklas?
Så länge jag kan svara ja på alla tre frågorna så känns det här som världens roligaste jobb.
“Vi bygger ett större, starkare och mer lysande Cordial med både hjärta och hjärna.”
Nyckeln till en fortsatt framgång är att behålla och utveckla kärnan i det som är Cordial i dag. Det handlar om vår syn på vad vi gör, vilket värde vi levererar och hur vi gör det. Och om att hålla fast i den kärnan när vi växer. Det är min övertygelse att vi måste våga fortsätta lita på att vår modell håller även när verksamheten skalas upp. Därför kommer vi inte att växa till vilket pris som helst, utan på ett väl genomtänkt och hållbart sätt.
Lise Tormod, VD och rådgivare. Del av Cordial sedan 2006.