Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

Vill förändra branschen i grunden

Cordial storiesInspiration
Vill förändra branschen i grunden

Jag började på Cordial 2006 och hade bakom mig en fantastisk resa där jag fått vara med och bygga upp en ny konsultverksamhet inom Ernst & Young i Sverige och sedan ta allt vidare upp till en global nivå i det sammanslagna Capgemini Ernst & Young. Men i ett globalt bolag där så många viljor drar åt olika håll och med en teknik som inte riktigt var mogen visade det sig vara svårt, för att inte säga omöjligt, att förnya metoder och processer för affärsrådgivning.

Vi uträttade massor under de här åren, men vi förändrade inte branschen i grunden – och det var vad jag drömde om. Och det var den potentialen jag såg i Cordial.

Klivet från en global verksamhet med som mest upp emot 70 000 konsulter till det relativt nystartade Cordial i Stockholm var stort för mig– men fullständigt logiskt.

En aha-upplevelse

Jag kände Linus Malmberg,Cordials grundare, sedan tidigare. Linus kom in som trainee under mig på Ernst & Young och vi arbetade nära tillsammans under en hisnande tillväxtperiod under det sena 1990-talet när Ernst & Youngs managementverksamhet växte från en handfull konsulter till närmare 500 medarbetare i Sverige på bara några år.

Både hade vi fastnat för de tankar om Business Process Reengineering som Michael Hammer presenterade i en berömd artikel i Harvard Business Review 1990, Change management, Reengineering work: Don’t Automate, Obliterate.

Hammers tes var att det aldrig går att få en långsiktig positiv effekt på affären bara genom att använda it för att automatisera befintliga arbetssätt. Det kommer inget gott ut av att göra fel saker fortare, snarare tvärtom.

I stället måste arbetsprocessen reformeras ifrån grunden för att säkerställa kundfokus och maximera affärsnyttan, menade Hammer.

För mig blev Hammers bok och föreläsningar en aha- upplevelse och förändrade i grunden min syn på både rådgivning och rådgivarrollen. Jag hade redan hunnit se alltför många misslyckade försök med att speeda upp befintliga arbetssätt och insåg att förändring och utveckling måste ske med andra metoder och processer.

Nordisk anpassning

1993/94 skrev jag boken Business Process Reengineering baserad på Hammers idéer och där utvecklade jag en metodapparat och ett koncept anpassat för nordiska förhållanden.

Boken fick ett otroligt fint mottagande och gjorde att jag föreläste flitigt om hur kunderna själva måste stå vid rodret i förändringsprocessen.

Budskapet var, då som nu, att som rådgivare räcker det inte med att leverera knivskarpa analyser, vi behöver också lära ut hur man praktiskt driver förändringsprocesser. Annars går det inte att få bestående resultat.

Men hos de globala konsultbolagen var entusiasmen för BPR begränsad. En stor del av bolagens lönsamhet låg just i att göra sig själva oumbärliga för kunderna – medan filosofin som utvecklats bakom BPR och så småningom SOA, serviceorienterad affärsarkitektur, var att steg för steg se till att kunden själv tog kommandot över affärsutveckling och implementering.

Cordial hade de första åren ägnat sig mycket åt strategi och organisation, men fokus försköts alltmer mot att utveckla ett ramverk: affärsarkitektur, som limmar ihop strategi, struktur och genomförande på ett världsunikt och otroligt begåvat och smart sätt. Den kombination av rådgivning och utbildning som Cordial börjat bygga upp kändes klockren.

För att kunderna både ska förstå och förmå genomföra nödvändiga transformationer så måste de ha en utbildning att stå på. Det tog Cordial fasta på och utbildningen är i dag en lika självklar som unik del i erbjudandet.

Ren magi

Efter snart 18 år på Cordial är utbildning fortfarande vad jag brinner allra mest för.

För många innebär affärsarkitekturutbildningen ett helt nytt sätt att se på sin affär och sin utveckling.

Att få vara med när en kund upptäcker och tillägnar sig helt nya redskap och metoder för att utveckla sin verksamhet, när polletten plötsligt ramlar ner, det är ren magi! Dessa ögonblick lever jag länge på.

När det gäller framtiden ser jag stora möjligheter att få en global spridning av Cordials sätt att tänka och arbeta. Vi lever i en snabbt föränderlig värld och det Cordial gör kan vara helt avgörande för många bolags överlevnad och förtjänar verkligen att få flyga i ännu större sammanhang.

Cordial är en nischaktör med begåvade människor som gör något väldigt stort och unikt – något som verkligen förtjänar att flyga globalt.

Med samarbetet inom The Transformation Alliance, där Linus sitter som ordförande, finns alla möjligheter att det kommer att ske. 

Björn-Erik Willoch, Senior rådgivare och utbildare. Del av Cordial sedan 2006.