PRISET FÖR INNOVATIVA AFFÄRSMODELLER
Business Model Awards
Innovativa affärsmodeller hyllas
För 15:e året i rad har Cordial delat ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller. Prisutdelningen för 2024 års vinnare ägde rum den 12 mars 2025.
Priset delas årligen ut till två företag som har en affärsmodell utöver det vanliga, i kategorierna Årets Uppstickare och Årets Affärsmodell. Nu är vinnarna korade och vi är stolta att gratulera Årets Uppstickare – Pophouse och Årets affärsmodell – Skistar!
Årets prisutdelning
Den 12 mars blev en inspirerande kväll när årets vinnare SkiStar och Pophouse prisades och presenterade sina affärsmodeller med framgångsfaktorer som varit avgörande för deras resor. Kvällen avslutades med ett mingel på Cordials kontor. Tog emot priset gjorde SkiStars vd Stefan Sjöstrand och Pophouses COO/CFO Linda Höljö.
Tidigare vinnare
Kriterier
Årets affärsmodell
Årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch på ett framgångsrikt sätt med en eller flera dimensioner av affärsmodellen. När MAX vann priset 2016 hade de under samma år lanserat Green-familjen och öppnat sin första vegetariska restaurang. Succén blev total och ledde till att MAX gjorde ett rekordår. Genom sitt gedigna hållbarhetsarbete agerar MAX föredöme för hållbar omställning både i och utanför sin egen bransch.
Kriterier:
►Är ett befintligt bolag med ny eller förändrad affärsmodell som har fått genomslag under de senaste 2-3 åren
►Innovationen av affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande
►Affärsmodellen har bevisat sin livskraft på marknaden genom en underliggande hög lönsamhet och en för branschen betydande omsättning
►Innovationen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen har satt sina spår i existerande branscher
Årets uppstickare
Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter bokstavligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.
Kriterier:
►Är ett nyetablerat bolag med en affärsmodell som har fått genomslag under de senaste 1-3 åren
►Affärsmodellen har potential att förändra eller skapa en ny bransch
►Affärsmodellen utmanar etablerade aktörers affärsmodeller inom existerande branscher
►Affärsmodellen behöver ännu inte vara lönsam men har lyckats attrahera en kundbas och/eller lockat till sig betydande investeringar
Årets jury
De nominerade bidragen analyseras av toppstudenter från några av Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses sedan av studentjuryn tillsammans med en masterjury bestående av seniora rådgivare, investerare och branschexperter.
Masterjuryn
Projektgruppen
Möt personerna bakom
Sofia Pekkari, Carl-Philip Hedström och Daniela Paulsson är alla rådgivare på Cordial och har arbetat med Business Model Awards sedan 2023. Det är de som håller ihop processen under hela Business Model Awards, som väljer ut studentjuryn och som sedan handleder studenterna i deras analyser samt tillsammans med deltagare i masterjuryn ger studenterna de verktyg de behöver för att genomföra analyserna.
”Det är alltid väldigt roligt och meningsfullt att arbeta med studenter. Medan vi kan bistå med praktisk erfarenhet och inspirera till yrket som managementkonsult kommer studenterna med nya spännande tankar och idéer, vilket blir ett givande utbyte. Dessutom möjliggör Business Model Awards att vi alla kan hålla örat mot rälsen och identifiera innovativa förändringar på marknaden och bolag som bidrar till dessa.”
Säger Daniela Paulsson om arbetet med Business Model Awards.